Aktiviti ko
kurikulum terutama berbentuk riadah di kebanyakan Sekolah Rendah Agama (SRA) daerah
Sabak Bernam rata-rata amat terhad. Ini disebabkan ketiadaan kemudahan padang
permainan seperti yang terdapat di Sekolah Rendah Kebangsaan. Malah terdapat juga sekolah SRA
terhad kepada melakukan aktiviti ko kurikulum dalam bilik darjah sahaja.
Oleh kerana
itu, terdapat di kalangan murid SRA merasakan sedikit kekecewaan dengan
keadaan itu apabila mereka datang bersekolah di SRA pada sebelah petang .
Kerana pada sebelah pagi waktu mereka belajar di Sekolah Rendah Kebangsaan turut diadakan juga aktiviti kokurikulum luar bilik darjah.
Menyedari
hal tersebut, ketika bertugas sebagai guru besar di Sekolah Rendah Agama Parit 6 Timur saya menyarankan kepada guru kokurikulum supaya murid-murid dapat juga mengikut
aktiviti kokurikulm di luar . Saranan saya mendapat sambutan baik dari
kalangan guru dan mereka menyifakannya sebagai satu cadangan ' baru ' yang
belum pernah diadakan sebelum ini.
Saranan saya
, supaya murid-murid diberi peluang juga memerhati keadaan di luar kampung sendiri sambil
beriadah melalui aktiviti ' kembara berbasikal ' yang julung-julung kali
diadakan oleh pihak sekolah di situ.
Sambutan dari kalangan murid amat memberangsangkan sekali apabila guru berkenaan
memberitahu kepada kalangan murid berhubung ' projek ' yang akan diadakan nanti. Ini
jelas sekali dengan permintaan ramai murid tahap satu ( darjah satu , dua dan tiga ) ingin turut sama dalam
aktiviti kembara berbasikal yang diadakan nanti, walaupun ianya ditentukan kepada
murid tahap dua ( darjah empat, lima dan enam ) sahaja.
Amat
membanggakan saya , projek tersebut turut disertai juga oleh murid dan guru dari
SRA berhampiran iaitu SRA Parit 9 , melalui kerjasama Ustaz Abd.Rahman bin Anuar , guru kokurikulm sekolah tersebut. Beliau pernah bertugas
di SRA Sungai Limau , semasa saya bertugas sebagai guru besar di situ beberapa tahun dahulu.
Bagi langkah keselamatan, semua peserta yang ingin menyertainya perlu mendapat
kebenaran dari penjaga masing-masing lebih dahulu, selain memiliki basikal yang selamat
digunakan . Mereka juga perlu membawa bekalan makan minum
sendiri. Kerana aktiviti tersebut berlangsung sehari suntuk dan melibatkan
perjalanan lebih 20 kilometer !.
Pada hari
ditentukan, selain dari semua guru yang terlibat sebagai pengawas sepanjang
perjalanan menggunakan kenderaan motorsikal masing-masing, saya juga telah
memandu sebuah kenderaan van yang digunakan jika berlaku kecemasan, membawa bekalan makanan murid serta peralatan membaiki basikal sekiranya
ada berlaku kerosakan sepanjang perjalanan nanti.
Sebelum
memulakan perjalanan, semua peserta yang berjumlah lebih 100 orang dari dua
buah SRA itu telah diberi taklimat khas peraturan dan keselamatan sepanjang
perjalanan di bawah pengawasan guru-guru ditetapkan.
Mereka juga
diberitahu jalan-jalan kampung ditentukan yang akan dilalui nanti serta tempat-tempat
rehat dibenarkan, selain tempat perhentian terakhir untuk makan tengah hari dan solat zohor sebelum perjalanan pulang.
Apa yang
membanggakan saya, sepanjang perjalanan kami ramai penduduk kampung yang dilalui
turut keluar rumah dan memerhati kumpulan murid berkenaan . Mereka agak
terpinga-pinga, malah ada yang bertanya tujuan murid-murid berbasikal begitu
ramai !.
Selain itu , kami turut mendapat kerjasama erat dari pihak trapik Balai Polis Daerah , Sungai Besar yang turut membantu murid-murid waktu melintasi jalanraya Sabak Bernam - Kuala Selangor yang sentiasa sebuk dengan banyak kenderaan lalu lalang sepanjang masa.....
Kejayaan
kembara berbasikal ' kali pertama' dianjurkan oleh SRA Parit 6 Timur itu
akhirnya menjadi ' ikutan ' pula kepada kalangan guru dan murid di SRA Parit 9, apabila
saya bertukar tugas ke sekolah tersebut dari SRA Parit 6 Timur beberapa tahun
kemudian.
Hasil kejayaan
kokurikum diadakan, saya berpendapat guru-guru bertugas di SRA perlulah memikirkan
dan melaksanakan ' sesuatu yang baru ' di sekolah masing-masing. Supaya
murid-murid tidak merasakan ' ada perbezaan ' ketara antara belajar di SRA pada
sebelah petang dan belajar di Sekolah Rendah Kebangsaan pada sebelah pagi.
Saya juga berpendapat,
sebahagian dari punca murid-murid di SRA agak sukar hendak didisiplinkan dalam
banyak keadaan ( mengikut dakwaan ramai guru SRA ), kerana murid berkenaan
merasakan terdapat perbezaan suasana di antara dua aliran
sekolah tempat mereka belajar. Perbezaan itu ialah dari segi pelaksanan kokurikum sedia
ada di sekolah-sekolah berkenaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan