Khamis, 23 Januari 2014

CATATAN (1) - DILANTIK MENJADI GURU.


Sudah ditakdirkan oleh Allah SW.....Pada 01 Oktober 1967 saya dilantik oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) sebagai seorang guru agama di Negeri Selangor Darul Ehsan dan diarah melapor diri bertugas di Sekolah Kebangsaan Polis Depot, Kuala Lumpur.

Persoalan pertama yang timbul dalam fikiran saya : Sekolah tu di mana ?....Nak tinggal di mana kalau bertugas di Kuala Lumpur tu ?.

Al hamdulillah, tentang masalah mengajar dan menghadapi murid sudah tidak bermasalah kepada saya lagi. Kerana saya telah biasa menghadapi murid semasa menjadi guru rakyat di Kampong Parit (7) Gambut, Sungai Besar, (*) seperti pernah dicatatkan dalam blog saya terdahulu.

Tindakan pertama saya untuk mengatasi masalah-masalah tersebut ialah berbincang dengan Tumadi Haji Saleh, rakan sekelas di Madrasah Ehyaul Falah. Beliau turut ditugaskan melapor diri di Sekolah Kebangsaan Jalan Kuantan, Kuala Lumpur.

Dalam perbincangan itu kami bersetuju membuat tinjauan awal dan akan berjumpa dengan kenalan Tumadi yang menjadi guru serta tinggal di Kampong Baru, Kuala Lumpur untuk meminta pertolongan beliau mencari rumah sewa.

Sementara itu, anak saudara kepada Guru Besar Madrasah Ehyaul Falah, Ustaz Haji Abd.Latif bin Ab.Shukor, bernama Tahril bin Selamat yang berkelulusan dari Sekolah Menengah Agama Batu 40. Sabak Bernam ,  turut diarah melapor diri di Sekolah Kebangsaan Convent , Bukit Nenas, Kuala Lumpur. Beliau juga bersetuju turut sama untuk membuat tinjauan awal bersama kami.

Pada  hari yang dijanjikan, kami telah pergi ke Kuala Lumpur dan berjumpa dengan guru kenalan Tumadi bernama Ustaz Abd.Ghani. Beliau telah mencadangkan kami menyewa bilik di rumah Wak Kaslan. Rumah tersebut betul-betul terletak di persimpangan jalan Raja Muda Musa berhadapan dengan Pasar Minggu, Kampong Baru.

Bilik / rumah yang akan kami sewa itu hanyalah satu ruang bangunan dapur yang dibahagi dua dan dibina dinding papan untuk mengasingkan bilik kami dengan bilik dapur rumah Wak Kaslan tersebut. Keluasannya kira-kira 10 X 12 kaki persegi dan mempunyai pintu masuk yang berasingan.

Kami diberikan bilik terebut kerana bilik-bilik lain telah habis disewa , begitu juga dengan  rumah-rumah sewa kepunyaan Wak Kaslan . Sewa bilik yang perlu kami bayar setiap bulan hanya RM 30 ! ( Sewa termurah di antara bilik / rumah sewa beliau ). Syukor Al Hamdulillah.....

Setelah membuat tinjauan dan berundiang. kami bersetuju menyewa bilik tersebut dan akan tinggal bersama seramai tiga orang : Saya, Tumadi dan Tahril......

Catatan : Pada saya bilik sewa tersebut adalah sempit untuk dikongsi tiga orang. Kerana ianya hampir sama dengan keluasan rumah  pondok saya semasa belajar di Madrasah Khairiah Wataniah , Sungai Haji Dorani dulu. Namun, bersyukor kerana sudah ada tempat tinggal sebelum memulakan tugas sebagai guru ! )




Tiada ulasan:

Catat Ulasan