Isnin, 3 Februari 2014

CATATAN (4) - MURID INDIA PANDAI BACA QURAN !



Di antara kelas-kelas yang saya masuk mengajar pelajaran agama Islam, terdapat sebuah kelas ada dua orang murid berbangsa India turut belajar di dalamnya. Seorang lelaki dan seorang perempuan. Murid lelaki itu saya perhatikan kurang sedikit bijak pelajarannya berbanding dengan murid perempuan . Kedua-dua mereka saya lupa namanya !.

Saya telah diberitahu oleh Guru Besar, kedua-dua murid tersebut semasa saya masuk mengajar pelajaran agama Islam tidak perlu mereka disuruh turut sama belajar. Pesan Guru Besar, mereka boleh diberikan kerja lain yang sesuai sepanjang pelajaran saya. Tetapi, kalau mereka ingin turut sama belajar, bolehlah diajar seperti murid Melayu yang lain.

Saya akur dengan arahan Guru Besar itu.....

Namun, setiap kali saya mengajar pelajaran agama Islam, saya perhatikan kedua-dua murid India itu berminat mendengar penerangan pelajaran yang diberi. Oleh kerana itu saya suruh mereka duduk berhampiran dengan murid Melayu yang berdekatan , supaya mudah mengikuti pelajaran melalui buku teks agama.

Saya kurang pasti dan tidak pula bertanyakan hal kedua-dua murid India itu kepada Ustaz Mohd.Nor yang telah mengajar pelajaran agama Islam sebelum saya masuk tertugas di sekolah itu. Sama ada murid tersebut beliau arahkan turut sama belajar pelajaran agama Islam atau sebaliknya.

Memandangkan kedua-dua murid itu ' berminat ' kepada pelajaran agama Islam, sekali sekala saya soal mereka apa yang telah diajar. Kedua-dua mereka nampaknya boleh menjawab !. Maknyanya mereka betul-betul mengikuti pelajaran yang diajar.....

Ketika saya mengajar semua murid membaca ayat Quran dalam surah lazim yang terdapat dapat buku teks, mereka kelihatan turut sama membacanya bersama murid-murid lain !.

Suatu hari, sengaja saya suruh seorang dari mereka membaca ayat Quran yang diajar. Masya Allah dan Subhanallah !....Dia boleh menbacanya seperti murid-murid Melayu yang lain. Maknanya murid tersebut juga memang paham perkataan dalam tulisan jawi......

Sejak hari itu, saya berazam  kedua-dua murid India itu akan saya ajar secara langsung pelajaran agama Islam seperti murid-murid lain. Mana tahu, suatu hari nanti dengan kepahamanan mereka tentang agama Islam mereka akan memeluk Islam pula !.

Atas keazaman itu, saya sering mengambil sedikit masa untuk menerangkan kebaikan agama Islam kepada semua murid dan bercerita kisah-kisah para nabi untuk teladan. Tindakan saya menyelitkan kisah-kisah nabi tersebut nampaknya lebih menarik minat kedua-dua murid India tersebut dan juga rakan-rakan lain dalam kelas. Hinggakan setiap kali sebelum memulakan pelajaran saya diminta murid-murid menyambung kisah nabi yang lalu lebih dahulu !

Saya perhatikan , kedua murid India itu paling ' terkesan ' apabila saya bercerita kisah Nabi Ibrahim AS yang dibakar oleh Raja Namruz. Hinggakan mereka pernah memberikan pendapatnya , memang betul patung-patung berhala sekarang pun tidak boleh bercakap seperti patung-patung yang dibinasakan oleh Nabi Ibrahim itu......

Walaupun sudah puluhan tahun dan begitu lama saya keluar bertugas dari Sekolah Kebangsaan Polis Depot,  kenangan ini masih saya ingati dan amat membanggakan sepanjang tugas sebagai guru .

Namun sehingga sekarang, saya tidak tahu apakah terjadi kepada kedua-dua murid tersebut. Saya berharap mereka terus belajar agama Islam selepas tamat sekolah rendah, sekolah menengah dan pengajian tinggi atau bekerja . Dan mungkin mereka telahpun memeluk agama Islam ? .

Mudah-mudahan harapan saya ke atas mereka dimakbulkan Allah SW. Amin ya rabbal 'alamin !.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan