Di
antara kelas-kelas yang saya masuk mengajar pelajaran agama Islam, terdapat sebuah
kelas ada dua orang murid berbangsa India turut belajar di dalamnya. Seorang
lelaki dan seorang perempuan. Murid lelaki itu saya perhatikan kurang sedikit
bijak pelajarannya berbanding dengan murid perempuan . Kedua-dua mereka saya
lupa namanya !.
Saya
telah diberitahu oleh Guru Besar, kedua-dua murid tersebut semasa saya masuk
mengajar pelajaran agama Islam tidak perlu mereka disuruh turut sama belajar.
Pesan Guru Besar, mereka boleh diberikan kerja lain yang sesuai sepanjang
pelajaran saya. Tetapi, kalau mereka ingin turut sama belajar, bolehlah diajar
seperti murid Melayu yang lain.
Saya
akur dengan arahan Guru Besar itu.....
Namun,
setiap kali saya mengajar pelajaran agama Islam, saya perhatikan kedua-dua
murid India itu berminat mendengar penerangan pelajaran yang diberi. Oleh
kerana itu saya suruh mereka duduk berhampiran dengan murid Melayu yang
berdekatan , supaya mudah mengikuti pelajaran melalui buku teks agama.
Saya
kurang pasti dan tidak pula bertanyakan hal kedua-dua murid India itu kepada
Ustaz Mohd.Nor yang telah mengajar pelajaran agama Islam sebelum saya masuk
tertugas di sekolah itu. Sama ada murid tersebut beliau arahkan turut sama
belajar pelajaran agama Islam atau sebaliknya.
Memandangkan
kedua-dua murid itu ' berminat ' kepada pelajaran agama Islam, sekali sekala
saya soal mereka apa yang telah diajar. Kedua-dua mereka nampaknya boleh
menjawab !. Maknyanya mereka betul-betul mengikuti pelajaran yang diajar.....
Ketika
saya mengajar semua murid membaca ayat Quran dalam surah lazim yang terdapat
dapat buku teks, mereka kelihatan turut sama membacanya bersama murid-murid
lain !.
Suatu
hari, sengaja saya suruh seorang dari mereka membaca ayat Quran yang diajar.
Masya Allah dan Subhanallah !....Dia boleh menbacanya seperti murid-murid
Melayu yang lain. Maknanya murid tersebut juga memang paham perkataan dalam
tulisan jawi......
Sejak
hari itu, saya berazam kedua-dua murid India itu akan saya ajar secara
langsung pelajaran agama Islam seperti murid-murid lain. Mana tahu, suatu hari
nanti dengan kepahamanan mereka tentang agama Islam mereka akan memeluk Islam
pula !.
Atas
keazaman itu, saya sering mengambil sedikit masa untuk menerangkan kebaikan
agama Islam kepada semua murid dan bercerita kisah-kisah para nabi untuk teladan.
Tindakan saya menyelitkan kisah-kisah nabi tersebut nampaknya lebih menarik
minat kedua-dua murid India tersebut dan juga rakan-rakan lain dalam kelas.
Hinggakan setiap kali sebelum memulakan pelajaran saya diminta murid-murid
menyambung kisah nabi yang lalu lebih dahulu !
Saya
perhatikan , kedua murid India itu paling ' terkesan ' apabila saya bercerita
kisah Nabi Ibrahim AS yang dibakar oleh Raja Namruz. Hinggakan mereka pernah
memberikan pendapatnya , memang betul patung-patung berhala sekarang pun tidak
boleh bercakap seperti patung-patung yang dibinasakan oleh Nabi Ibrahim
itu......
Walaupun
sudah puluhan tahun dan begitu lama saya keluar bertugas dari Sekolah
Kebangsaan Polis Depot, kenangan ini masih saya ingati dan amat
membanggakan sepanjang tugas sebagai guru .
Namun
sehingga sekarang, saya tidak tahu apakah terjadi kepada kedua-dua murid
tersebut. Saya berharap mereka terus belajar agama Islam selepas tamat sekolah
rendah, sekolah menengah dan pengajian tinggi atau bekerja . Dan mungkin mereka
telahpun memeluk agama Islam ? .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan