Isnin, 17 Februari 2014

CATATAN (6) - MENGAPA KAU TERMENUNG.......


Setiap kali lagu ' Mengapa kau termenung...' .nyanyian Jeffry Din, salah seorang penyanyi pop yeyeh yang popular sekitar tahun 60an berkumandang di udara , ingatan masa saya tinggal di Kampong Baru, Kuala Lumpur tiba-tiba datang menjelma semula..... Terasa seolah-olah saya masih berusia awal 20an . Baru menjadi guru.....

Apa tidaknya ?. Waktu itu, lagu tersebut hampir sepanjang masa , pagi petang dan malam kedengaran di radio dan juga ' radio gram ' dari kedai makan Pasar Minggu, Kampong Baru berhadapan dengan rumah Wak Kaslan tempat kami tinggal . 

Kerana setiap waktu lagu tersebut berkumandang di udara , saya yang tidak pernah menghafaz senikatanya secara langsung pun telah hafaz dan boleh menyanyiknnya !. Dan menjadi gurauan kami pula apabila salah seorang rakan sebilik ' termenung ' , ( mungkin memikirkan sesuatu ! )  adalah nanti yang menyapa sambil menyanyikan lagu ' mengapa kau termenung.... ' Selepas itu, deraian ketawa kami bertiga akan bergema seketika !.

Suatu ketika , kerana ketawa kami agak 'menggila-gila ' isteri Wak Kaslan yang kami bahasakan beliau sebagai ' embah widok ' bertanya kenapa ketawa mengila-gila , dari ruang dapurnya di sebelah bilik kami .

Tumadi, rakan sebilik yang rapat dan sering berbual-bual dengan ' embak widok ' lantas menjawab berjenaka , " kilingan bojo !.. " ( Teringatkan isteri !....). Mendengar jawapan begitu, isteri Wak Kaslan pun turut ketawa juga.

Menjadi suatu kebiasaan , pada waktu malam selepas makan malam dan solat isyak, kami akan bertandang ke rumah Wak Kaslan di ruang hadapan tingkat atas. Tujuan kami tidak lain dan tidak bukan sekadar hendak menonton TV dan mendengar siaran warta berita ( Waktu itu masih TV hitam putih ! ). Adakalanya, kami turut dihidangkan minuman dan kuih oleh isteri Wak Kaslan sambil kami berbual-bual dengan ' Din ' cucu lelaki beliau yang masih bersekolah rendah dan tinggal serumah di situ .

Selepas menonton TV kira-kira jam sepuluh malam atau lebih, sering kami duduk melepak-lepak pula di sebuah bangku panjang di bawah pokok mempelam di halaman rumah Wak Kaslan, terutama pada malam minggu. 

Tujuan kami selain berehat dan mengambil udara malam adalah untuk memerhatikan berbagai gelagat pengunjung Pasar Minggu dan juga memerhatikan kalau ada rakan kenalan dari daerah Sabak Bernam yang datang berkunjung ke Pasar Minggu pada malam itu.

Pada masa itu, mana-mana rombongan dari luar bandar yang melawat Kuala Lumpur  seperti ' tidak sah ' kalau tidak datang menjenguk Pasar Minggu untuk menyaksikan kelompok-kelompok orang ramai dan menyaksikan hiburan di pentas disediakan.

Bagi kalangan orang-orang muda pula, mereka gemar dan sengaja pergi bersesak-sesak melalui kawasan jalan yang dikenali sebagai ' jambatan gesel ' terletak di pertengahan Jalan Perkin menuju Jalan Tuanku Abdul Rahman , tidak jauh dari Masjid Kampong Baru .

Suatu keadaan yang rasa menggelikan hati bila dikenang semula , kami duduk-duduk  melepak di halaman Wak Kaslan hanya memakai kemeja T, berkain sarung ( kami sebut kain gulung ! ) dan sekadar memakai selipar Jepun sahaja. Ramai juga rakan-rakan dari kampung terkejut dan bertanya apabila melihat kami berpakaian begitu.

Bila dinyatakan kami tinggal di situ ( berhadapan Pasar Minggu ) baru mereka paham. Kemudian turut sama duduk-duduk melepak beberapa ketika sambil memerhati orang ramai lalu lalang. 

Ada kalanya , kami turut membantu ketua rombongan mencari ahli kumpulan mereka yang tidak pulang ke tempat bas sedang  menunggu , kerana ' hilang '  dan sesat dalam kelompok orang ramai yang bercampur baur di situ. Pada hal rakan-rakan lain telah masuk dan berkumpul dalam bas untuk bertolak pulang !.

Menginsafi suasana begitu, saya baru percaya seperti dikatakan ramai orang sebelum ini bahawa orang tempatan Kuala Lumpur memang boleh kenal di kalangan orang ramai yang datang berpusu-pusu ke Pasar Minggu itu sama ada dia ' orang KL ' atau dia ' orang kampung ' ( Walaupun mereka berpakaian kemas dan tunjuk lagak !.....).

Selalunya, kami agak mudah mencari ahli kumpulan yang hilang dan sesat itu berpandukan gerak geri dan penampilan pakaian mereka di kalangan orang ramai, walaupun kami tidak mengenali mereka.

Apabila dikenang-kenang semula tabiat kami suka duduk-duduk melepak waktu malam, rupa-rupanya ada juga faedah atau kebaikannya . Kerana sekali sekala dapat juga membuat sedikit kebajikan kepada mereka yang meminta pertolongan !...... 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan