Jumaat, 7 Februari 2014

CATATAN (5) - " TINGGAL DEPAN SYORGA TU ! ".....


Masa saya bertugas sebagai guru di Kuala Lumpur dulu, gaji bulanan kami tidak dibayar melalui bank. Kami diberikan gaji secara wang tunai . Tempat kami guru-guru mengambil gaji bulanan ialah di Pejabat Agama Islam Datuk Keramat. Saya datang ke pejabat berbasikal sahaja dari Kampung Baru. Rakan-rakan lain ada yang datang naik teksi dan juga bas mini.

Untuk makluman pembaca, di Pejabat Agama Islam Datuk Keramat ditempatkan dua orang Nazir Pelajaran Agama untuk membayar gaji guru-guru. Seorang bernama Ustaz Haji Abdul Jalil Safuan ( Allah Yarham ) beliau bagi pentadbiran sekolah ' Kuala Lumpur Luar Bandar ' manakala seorang lagi Ustaz Haji Hassan Azhari ( Guru pembimbing dan Qari Quran yang mengajar di Radio Malaysia . Al Hamdulillah, masih lagi sihat sekarang ini ! ( Terkini: Meninggal dunia tahun 2018 ) beliau bagi pentadbiran sekolah ' Kuala Lumpur Dalam Bandar '.

Semasa guru-guru datang mengambil gaji di pejabat , saya berpeluang berkenalan dengan ramai guru agama  seluruh Kuala Lumpur. Salah seorang yang saya amat kenali ialah Ustaz Hambali Abd.Razak. Beliau adalah merupakan salah seorang ' orang kuat ' Persatuan Guru Agama Islam Selangor ( PEGUAM ) waktu itu

Alhamdulillah, Ustaz Hambali Abd.Razak masih menjadi kenalan rapat saya walaupun selepas kami berpisah tempat bertugas - Saya bertugas di Daerah Sabak Bernam dan beliau tetap bertugas di Kuala Lumpur - kerana kebetulan saya turut aktif menjadi jawatankuasa PEGUAM untuk beberapa tahun dan juga Koperasi Guru-Guru Islam Selangor.

Ustaz Hambali Abd.Razak adalah seorang guru agama berwibawa dan berani serta berjaya memperjuangkan nasib guru-guru agama hingga mendapat gaji setaraf dengan guru-guru sekolah kebangsaan . melalui persatuan guru agama Selangor ( PEGUAM ) dan juga persatuan guru agama Malaysia Barat ( KKGUMB ) yang beliau pimpin

Terlanjur bercerita tentang kedudukan guru agama atau lebih dikenali juga sebagai ' ustaz ', saya ingin menyatakan di sini bahawa pandangan masyarakat terhadap guru agama waktu itu adalah sebagai ' rendah ' . Mana tidaknya ? Gaji guru agama pelatih seperti saya dapat gaji bulanan hanya RM 100 lebih sahaja , berbanding dengan guru sekolah kebangsaan mendapat gaji lebih RM 300  !..

Oleh kerana menerima gaji yang cuma ' secubit '  dan tinggal di Kuala Lumpur pula, dua atau tiga minggu sekali kami bertiga bergilir-gilir balik ke kampung untuk mengambil beras segantang dua. Pada hal harga beras di Kuala Lumpur ketika itu kalau tak salah ingatan saya cuma RM 2.20 segantang !.

Walaupun dengan pendapatan gaji sebegitu, saya tetap bersyukor kepada Allah SWT kerana banyak pengalaman hidup saya perolehi , di samping dapat berbakti dan berdakwah agama Islam kepada anak bangsa.

Suatu yang saya rasa cukup bertuah kerana dapat berkenalan dengan pembimbing / qari Quran , Ustaz Hassan Azhari yang sering suaranya didengar melalui radio Malaysia (RTM) waktu itu. Malah saya amat gembira kerana beliau telah mengenali saya secara dekat sebagai guru dan dapat pula berbual-bual semasa datang ke pejabatnya atau semasa beliau mengajar kelas bimbingan minggunan guru-guru agama pelatih.

Suatu hari, beliau pernah bertanya di mana saya tinggal menyewa rumah di Kuala Lumpur. Saya memberitahu beliau , saya menyewa rumah Wak Kaslan berhadapan Pasar Minggu, Kampong Baru bersama dua orang rakan guru agama yang sama-sama datang dari daerah Sabak Bernam

Sambil ketawa kecil beliau berkata : " Tinggal depan syorga tu ! ". Saya paham maksud beliau...kerana Pasar Minggu Kampong Baru waktu itu memang tempat hiburan dan menjadi tumpuan orang ramai, terutama pada malam minggu.....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan